Tuesday, September 14, 2010

Hackintosh@INTEL PC

Macam mana nak install software OS X machintosh apple kat pc biasa yang terutamanya pc yang di pasang sdiri atau pon "unbranded" Desktop PC.

Anda memerlukan :
1. intel based Pc,(masih blom test pada AMD based pc)
2. DVD kosong dan komputer yang blh burn dvd (utk burn iso osx)
3. Iso OSX snow leopard.(google jer lah)
4. Sedikit kecekalan hati
5. Kesabaran & telinga kena tebal sket klu ada membe2 yg jenis suka mengutuk. percubaan kali pertama pasti tak akn perfect 100% tapi dgn research yang betul one shot tak mustahil.
6. Pastikan anda tahu siri m.board, ethernet/lan, sound dan graphic card anda utk senang cari driver, kebanyakan driver ada dlm software osx tetapi byk juga yang tak ada. maklumlah custom untuk computer apple katakan.klu driver takde google jer..

Langkah-Langkah yang perlu:
1.Fresh install, langkah ini juga blh diguna pakai untuk dual boot
-Buat satu partition atau dgn eseus partition magic(aku pakai sbb free n sgt senang nak pakai) sekitar 25GB, ia untuk OSX dan software yang nak di install. buat partition ni letak nama terus supaya tak kacau partition lain.
-masuk bios dan set 1st boot ke cd/dvd. setting bergantung kepada motherboard korang, tapi selalunya tekan delete masa load bios dia akan direct ke bios setting.
-masuk dvd osx tadi ke dalam dvd rom dan restart pc.
-boot ke dvd dan darwinload screen dgn countdown dan arahan utk teka F8.
-tekan F8 dan OSX akan boot masuk ke proses installation.
-Selepas osx load masuk ke pre install environment, klik pada Utilities > Disk Utility.
-Pilih partition untuk install,


erase partition dan pilih format “MAC OSX Journaled Extended”. setelah selesai tutup disk utilities, click next dan AGREE to the term and condition.
-page seterusnya select customize kat blah kiri bawah, pilih Video Driver, Sound Card Driver dan network driver yang berkenaan dgn hardware korang sahaja. tekan Done pastu proceed ke step seterusnya.
- installation akn mengambil masa lebih kurang 20 minit. setelah segalanya selesai.. enjoy ur HACKINTOSH!!

No comments:

search